Thursday, August 13, 2015

Aku Bukan Superman

Aku bukan Superman
Aku cuma terbang dalam khayalan
Dari satu kesilapan dan satu kealpaan
Dari satu kebingungan dan seribu kekeliruan
Hingga sedarku hanya sekadar satu lamunan

Aku bukan Superman
Melihat dari naluri yang sangat dalam
Melihat pada luka-luka palitan semalam
Menyaksi titik-titik yang main menghitam
Pandangku tulus kudus tanpa adu dendam

Aku bukan Superman
Melawan sosok-sosok yang keras dan kasar
Menegak tajuk-tajuk yang yakin mendasar
Tujah jiwa angkuh sombong yang melebar
Ikat hakikat yang makin jauh tersasar

Aku bukan Superman
Tidak pantas bingkas mencatur langkah
Tapi pintas bangkit dalam sahut dan hujah
Bukan keras laju nyata yang terjah
Tapi cekal jiwa tentang dan sanggah

Aku bukan Superman yang ilusi
Tapi akulah lawanmu yang hakiki............

Sempadan Khayalan, 2 Mac 2015

No comments:

Post a Comment