Tuesday, August 11, 2015

Hari Ini

Hari ini aku rasa tersepit
Antara kepercayaan yang menghimpit
Antara watak-watak hidup jiwanya sakit
Antara sosok-sosok tegap berotak sempit
Dan keinginan hidup yang sering mengungkit

Hari ini aku rasa tertekan
Oleh mereka yang mengaku wakil-wakil tuhan
Oleh jiwa-jiwa yang bebas tanpa pegangan
Oleh sistem-sistem yang atur dengan paksaan
Oleh hukum-hukum yang akur tanpa soalan

Hari ini aku bungkam
Dengan calit-calit dosa waktu silam
Dengan bayang-bayang hati makin hitam
Dan luka-luka kehinaan yang masih dalam
Dan kesempitan yang tak henti mencengkam

Hari ini aku pasrah
Bukan maksudnya kuterima dengan mudah
Pada sisa-sisa keyakinan yang kian parah
Tapi aku harus bangkit mencari arah
Dengan harap doa rayu minta yang aku tadah

Aku harus kembali
Pada satu titik yang pasti.........

Cherok Paloh, 17 Februari 2015

No comments:

Post a Comment