Thursday, August 13, 2015

Aku Ingin Menulis

Aku ingin menulis
Tapi tentang apa?
Adakah tentang sikap-sikap manusia
Yang makin lama makin lalai dan alpa
Kian hari kian terasing dari fitrah dunia
Hingga akhirnya sesat walau bukan dalam gelita

Aku ingin menulis
Tapi tentang apa?
Adakah tentang jasad-jasad sengsara
Dirantai naluri walau tampak merdeka
Terpasung oleh faham yang mereka percaya
Sedang mereka lihat hanya sekadar dengan mata

Aku ingin menulis
Tapi tentang apa?
Adakah tentang jiwa-jiwa berdosa
Tersungkur pada akur tak bertanya
Tersadung pada langkah yang terleka
Kerna menilai dengan fikir yang sukar dibuka

Aku ingin menulis
Tapi tentang apa?
Adakah tentang nilai-nilai insan
Diracik pada sisa-sisa kemanusiaan
Leluhur yang padam tanpa dokongan
Dalam mengenal antara simpati dan belas kasihan

Aku ingin menulis
Tapi tentang apa?
Adakah tentang maruah yang lenyap
Kerna kebenaran disorok dalam senyap
Tahu sempadan tapi mulut terkunci kedap
Kerna habuan-habuan yang nikmat untuk dikecap

Aku ingin menulis
Tapi tentang apa?
Adakah tentang tipu-tipu yang nyata
Lahir dari lakonan tanpa kata-kata
Wajah tampak ceria tapi hati seribu luka
Persis primadona senyum sembunyikan tangis duka

Aku ingin menulis
Tapi tentang apa?
Adakah tentang percaya yang terhakis
Pada keyakinan yang semakin menipis
Angguk dalam angan tapi nyata menangkis
Tawa dalam khayal tapi realitinya sedang menangis

Aku ingin menulis
Tapi tajuknya terlalu menghiris........

Dalam Khayalan, 4 Mac 2015

No comments:

Post a Comment